Fyra framstående lärare prisas för sin undervisning

2025 års lärarpristagare har väckt elevernas lust att lära genom att visa hur matematikens språk återfinns i naturen, svara på frågor om den gåtfulla rymden, göra spektakulära experiment och samarbeta med forskarvärlden. Fyra lärare från Stockholm, Kumla och Södertälje tilldelas nu Ingvar Lindqvistpriser av Kungl. Vetenskapsakademien.

Kungl. Vetenskapsakademien delar ut Nobelpriserna i fysik och kemi men har också ett lärarpris för lärare på grundskolan och i gymnasiet. Genom Ingvar Lindqvistprisen vill Vetenskapsakademien visa på lärarnas viktiga roll i samhället. De prisas för att genom ”entusiasm, engagemang och utvecklingsarbete” ha bidragit till att elevernas intresse för och kunskap inom matematik och naturvetenskap ökat. För en tid sedan var det fyra glada och chockade lärare som nåddes av beskedet genom ett telefonsamtal av Vetenskapsakademiens ständige sekreterare Hans Ellegren.

De yngsta får vägledning i matematikens förtrollade värld

Lena Wiklund, Viksbergskolan, Södertälje tilldelas priset i matematik ”för att hon med sitt omfattande och konkreta matematikmaterial framgångsrikt hjälper elever i förskoleklass att bygga förståelse och intresse för matematik, och för att hon inspirerar kollegor att använda vardagliga objekt och naturen som ingång till ämnet matematik.”

Lena Wiklund är förskolelärare och har arbetat med sexåringarna ända sedan förskoleklassen infördes 1997.

– Då fanns det inget skrivet om hur det skulle fungera utan vi fick utveckla verksamheten själva.

Hon valde att behålla förskolans kreativitet och pedagogik. Sexåringarna får använda sin lust att upptäcka, leka och skapa, även när det gäller matematiken. Lektionen kan lika gärna utspela sig i skogen där man kan räkna årsringar på en stubbe och synliggöra spegelsymmetri med löv. Ofta kombineras det med konst och eleverna gör fantastiska mönster med matematiska teman.

– När första snön kommer ska det gärna vara minus tre så att vi kan fånga snökristaller på våra jackor och titta på dem. De är alla sexuddiga och har en hexagon i mitten.

Att få pris i slutet av karriären är speciellt. Nu får hon möjlighet att summera och föreläsa om allt det hon samlat på sig under åren som gått.

– Det blir som en sammanfattning av hela mitt yrkesliv och det känns helt fantastiskt.

Med rymdens hjälp hittar eleverna till fysiken

Kristoffer Åberg, Vialundskolan, Kumla tilldelas priset i fysik ”för att han med sitt starka intresse för fysik och astronomi engagerar sina elever i olika projekt i rymdforskning och astrofysik, och genom att dela sitt material och sina erfarenheter entusiasmerar kollegor över hela landet.”

Kristoffer Åberg jobbar på högstadiet och älskar att möta eleverna när de precis börjar välja väg i livet. Om han kan få dem att tänka ”gud vad roligt att ha fysik idag”, är han nöjd.

– Jag har alltid intresserat mig för rymden och är även aktiv i Örebro astronomi. När jag möter eleverna börjar jag med det jag själv brinner för. Jag berättar det vi vet om rymden i dag, och det vi inte vet, och de har en miljon frågor. Dessa kan jag sedan koppla till fysikundervisningen.

Han har en lång karriär bakom sig som lärare men känner att han bara fått mer energi på senare år. Den energin har han bland annat använt till att göra en sju meter lång plansch för att eleverna ska förstå universums utveckling.

Telefonsamtalet från Vetenskapsakademien kom som en chock och till en början var han övertygad om att det var en försäljare som ringde.

– Jag var inte alls förberedd på det här men det känns fantastiskt att få uppskattning för det man gör. Det betyder så mycket!

Han visar på kemins spektakulära sidor

Christian Killiner, NTI-gymnasiet Odenplan, Stockholm, tilldelas priset i kemi ”för att han lyfter fram kemins spektakulära sidor. Med hjälp av sociala medier och hemsidor gör han kemin tillgänglig för andra lärare och visar både vad som går att göra och, vilket är minst lika viktigt, hur man genomför laborationer på ett säkert vis.”

Christian Killiner är inte främmande för att ställa till med en liten show i klassrummet för att väcka elevernas intresse.

– De tycker om när det smäller, brinner eller ändrar färg. Sedan kan man koppla det till en teori också och förklara hur det fungerar. Det har hänt att tidigare elever har kommit ihåg mina experiment och pratat om det flera år efter att de slutat på skolan.

För att kunna genomföra allt på ett säkert sätt (och säkerhet är något han är mycket noga med) har han sökt och fått en rad tillstånd för pyrotekniska blandningar från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap).

Att få Ingvar Lindqvistpriset kom som en stor överraskning.

– Man hinner tänka så många tankar innan man förstår att det inte är någon form av bedrägeri eller ett skämt. Jag blev både ställd och förvånad. Tänk att någon ser vad jag gör!

Hon vill nå fram till den enskilda eleven

Ulrihca Malmberg, Södra Latins gymnasium, Stockholm, tilldelas priset i naturkunskap ”för att hon är definitionen av en lärare som gör skillnad – både i och utanför klassrummet. Hennes satsning på hållbar energi och klimatfrågor i kombination med djup ämneskunskap och ett brinnande samhällsengagemang gör henne till en förebild och källa till inspiration för både elever och kollegor.”

Att nå fram, inte bara till klassen, utan även till den enskilda eleven är det viktigaste för Ulrihca Malmberg.

– Jag älskar att undervisa, älskar mina ämnen och försöker ständigt hitta nya vägar. Men när det händer något i klassrummet och man ser att det man säger går fram till en viss elev – det är väldigt speciellt.

Hon har en bakgrund som geovetare och sadlade om till lärare först efter 40. Att eleverna får kontakt med forskning och omvärlden utanför skolan är något hon tycker är viktigt. Bland annat har hon bjudit in representanter för gruvindustrin. Och efter att hon besökt Stora Karlsö fick eleverna hjälpa Sveriges Lantbruksuniversitet att ”logga” hur ofta sillgrisslor hade olika slags beteenden.

Men de fina orden, att bli belönad och få ett pris känns både stort och ovant för Ulrihca.

– Det är nästan svårt att ta in.

FAKTA/Lärarprisen

Lärarpristagarna har nominerats av skolledare, kollegor, elever och föräldrar. Mottagarna utses av Kungl. Vetenskapsakademien efter förslag från Akademiens kommitté för utbildning. Ingvar Lindqvistprisen finansieras från och med 2023 av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Varje år delas fyra priser ut inom ämnesområdena matematik, fysik, kemi, biologi, naturkunskap eller NO. Läraren/lärarlaget får 50 000 kronor i ett personligt pris och 50 000 kronor till går till lärarnas respektive skolor. Priset har fått sitt namn efter en av Vetenskapsakademiens tidigare preses (ordförande), Ingvar Lindqvist.

Lärarna kommer att få ta emot priset vid Vetenskapsakademiens högtidssammankomst 31 mars med efterföljande bankett. En särskild Ingvar Lindqvistdag med föreläsningar hålls 2 april. Du anmäler dig till dagen i kalendariet.

Presskontakt:
Eva Nevelius, pressansvarig vid Vetenskapsakademien
eva.nevelius@kva.se
070-878 67 63