Kungl. Vetenskapsakademien är kritisk till att betänkandet ”Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning” (SOU 2024:81) föreslår detaljstyrning som kraftigt avviker från akademiska traditioner när det gäller utbildningars planering och genomförande.
Utredningen beskriver hur lärarutbildningen brottas med en rad problem: Den vetenskapliga basen är otydlig, söktrycket lågt, studenternas förkunskaper svaga och kopplingen till praktiken för svag.
Vetenskapsakademien menar i sitt yttrande att det är bekymmersamt att utredningen lägger en rad förslag som representerar en detaljstyrning som i hög grad avviker från akademiska traditioner vad gäller utbildningars planering och genomförande.
Akademien argumenterar i stället för ett professionsprogram, inspirerat av andra professioner, där det finns tydliga karriärvägar, vetenskap och praktik samspelar med varandra och universitetets kompetens utnyttjas för att stärka yrkets vetenskapliga bas.
Som obunden, icke-statlig organisation är akademien en välrenommerad remissinstans för i första hand forskningsrelaterade frågeställningar. I och med att Vetenskapsakademien omfattar alla forskningsområden kan frågor inom alla ämnesområden behandlas, samtidigt som komplexa frågor kan belysas ur många perspektiv.